Beltaste is ontstaan uit het op-en-top Belgische familiebedrijf Vanreusel Snacks.
In het Limburgse Hamont is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een snackfabrikant met meer dan 250 werknemers.
Door de jarenlange ervaring in de fast food service en als marktleider in kwalitatieve diepgevroren vleessnacks positioneert het bedrijf zich nu als de uitgelezen partner voor de gehele voedingsindustrie.
Oplossingen bieden en meedenken over de wensen van de klanten zijn de speerpunten door de gehele organisatiestructuur.
Inmiddels ligt er een sterke focus op zowel duurzaam produceren als ondernemen, met een niet te evenaren kwaliteit als grote trots.
De uitdaging
De kwaliteitsmanager die al jaar en dag deel uitmaakte van het Beltaste-team viel uit. Wat eerst een korte periode van afwezigheid leek te zijn, bleef aanslepen. Het werd al snel duidelijk dat deze rol binnen de organisatie een belangrijke plaats innam. Er was dringend nood aan een tijdelijke invulling van deze positie. Dat was dan ook de reden waarom Beltaste besloot om contact op te nemen met Précon.
Uit de eerste gesprekken bleek dat het kwaliteitshandboek stilaan aan vernieuwing toe was. Er werd dan ook besloten om van de gelegenheid gebruik te maken om eveneens daar aan te werken.
De aanpak
Op zeer korte termijn werden collega’s vrijgemaakt om de kwaliteitsdienst van Beltaste te ondersteunen. De nood was duidelijk groot. Om Beltaste zo snel mogelijk te kunnen helpen heeft Précon hier een flexibele aanpak voorgesteld. Door een combinatie van Junior en Senior consultants was er op heel korte termijn terug een bemande kwaliteitsdienst. De achterstand werd zo snel mogelijk weggewerkt.
Het kwaliteitshandboek werd volledig gescreend en de punten waar vernieuwing een meerwaarde bleek te zijn werden opgelijst. Een systematische aanpak was hier noodzakelijk. Omdat ook de externe IFS audit-datum niet veraf was, werden prioriteiten in overleg met het management team bepaald en werd de koers naar vernieuwing ingezet.
Om een goed werkend kwaliteitssysteem te krijgen, is het belangrijk dat dit gedragen wordt door de volledige organisatie. Er is dan ook sterk gefocust op het meer toegankelijk maken van het systeem en het verhogen van de draagkracht binnen de organisatie. De medewerkers van de verschillende afdelingen werden betrokken bij de ontwikkeling van het systeem. Door deze samenwerking begon het systeem meer te leven in het bedrijf en evolueerde het kwaliteitsdenken en de voedselveiligheidscultuur systematisch naar een hoger niveau.
Uit de analyse van het systeem bleek eveneens dat het HACCP-plan verouderd was. Er is door Beltaste gekozen om dit te laten vernieuwen volgens de methode van Précon. Niet alleen de volledige HACCP-studie werd opnieuw uitgevoerd, ook de leden van het HACCP-team kregen een uitgebreide opleiding in HACCP en risico-analyse. Deze werd door Précon op maat van het bedrijf voorzien.
Het eindresultaat
Ondertussen is de kwaliteitsdienst weer volledig bemand door eigen werknemers. De overdracht tussen de consultants van Précon en het Beltaste team verliep vlot. Het kwaliteitssysteem wordt nu gedragen door de hele organisatie zodat ook borging in de toekomst verzekerd is. Door gebruik te maken van de Précon methode voor HACCP-analyse en de bijhorende opleiding, is het HACCP-team ook klaar voor uitdagingen in de toekomst.