Algemene informatie over het starten van een onderneming in België

U hebt vast al goed nagedacht over de naam van uw onderneming. U hebt een verschil tussen de handelsnaam (de naam waardoor uw onderneming door klanten zal herkend worden) en de maatschappelijke naam van uw vennootschap (de officiële benaming zoals in de statuten gebruikt).

Daarnaast kan u ook een merknaam in de omgang met uw klanten gebruiken. Deze merknaam typeert het product. De merknaam kan identiek zijn aan uw handelsnaam, maar dat moet niet. U kan deze naam laten beschermen en registreren. (registered trademark ®)

Vervolgens moet u in België nog enkele stappen ondernemen alvorens uw onderneming officieel bestaat.

Vervolgens moet u in België nog enkele stappen ondernemen alvorens uw onderneming officieel bestaat

1. Start met het businessplan op te stellen en check of dit haalbaar is. Inventariseer uw potentiële klanten, de markt, de geschatte verkoop, …);

2. Bekijk of u voldoet aan de basisvereisten (bent u meerderjarig, voldoet u aan de Nationaliteitsvoorwaarden, zijn er voorwaarden voor de activiteit). Meer informatie kan u terugvinden bij de FOD Economie;

3. Open uw zakelijke zichtrekening bij een bank;

4. Bepaal welke vennootschapsvorm uw onderneming zal worden (een eenmanszaak of een vennootschap en welk type vennootschap, een naamloze, besloten, vof, …). Deze vorm zal ook bepalen of u een notariële akte moet laten opstellen en/of uw oprichtingsakte openbaar gemaakt wordt door publicatie in het Staatsblad;

5. Schrijf u in bij een erkend ondernemingsloket. Bij uw inschrijving bezorgen zij u het ondernemingsnummer. Vervolgens zorgen zij dat uw ondernemingsnummer is opgenomen in het KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Uw onderneming heeft nu een btw-nummer, ondernemingsnummer en een identificatie van de activiteiten (Nacebel codes);

Enkele voorbeelden van een ondernemingsloket:



6. Laat uw btw-nummer activeren bij de btw-administratie. Het btw-nummer is identiek aan het ondernemingsnummer. (P.S. Verschillende ondernemingsloketten bieden deze service ook aan in hun dienstenpakket);

7. Bekijk ook of extra verzekeringen interessant kunnen zijn voor uw onderneming (een hospitalisatieverzekering, aansprakelijkheid) en vergeet niet na te vragen of specifieke attesten en vergunningen (drankvergunning, brandveiligheid, afval, omgevingsvergunning, …) voor uw activiteiten noodzakelijk zijn. Als u personeel te werk zal stellen, is het nuttig om uw onderneming in te schrijven bij een sociaal secretariaat. Zij helpen u verder met de loonberekening (inclusief bedrijfsvoorheffing, vakantiegeld, premies en vergoedingen), de administratie (rond ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid, tijdskrediet) en de inning en storting van de sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffingen. Daarnaast kunnen ze u adviseren over de procedures rond aanwerving en ontslag van medewerkers

Een voorbeeld:


8. Denk ook aan uzelf! Vergeet u als zelfstandige niet in te schrijven bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit int de sociale bijdragen die u dient te betalen als zelfstandige. Meestal is dit sociaal verzekeringsfonds gekoppeld aan een ondernemingsloket zodat men op één plaats terecht kan voor deze diensten.

Zie U het niet zitten om dit alles zelf uit te spitten, geen paniek. U kan ook kiezen voor een begeleiding door een werkgeversorganisatie zoals Voka (https://www.voka.be/) of Unizo (https://www.unizo.be), alsook bieden de ondernemingsloketten en sociale secretariaten verschillende begeleidingstrajecten aan om een eigen zaak op te starten.

Maar aangezien u een voedingsbedrijf wil starten komt er nog heel wat meer bij kijken….

Stel uw vraag online

Contactgegevens

Onze professionals helpen u graag

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Kantoor België is verhuisd! Het nieuwe adres is: Franklin Rooseveltplaats 12 bus 6, 8ste verdieping, 2060 Antwerpen

X